söndag 22 juni 2008

Midsommar





Finns det någon underbarare högtid under året som MIDSOMMAR? Det absolut bästa på hela året! Därefter kommer kräftpremiären! Påsk (förlåt kära dotter jag vet att påsk är din bästa högtid) pingst, jul, nyår kan gå och lägga sig!
Midsommar, nostalgi.......Jag är uppväxt i Mälardalen och Bergslagen och där firade vi Midsommar! Det började redan på fm plocka blommor, göra kransar under musik och sång bära kransarna till festplatsen dår flaggstången skulle kläs med blomster och blad och sen kom det viktiga att sätta och de blomsterprydda ringarna och till sång och musik resa Majstången.
Dragspel och fiol, små grodorna små grodorna, aspelöv och lindelöv, och flickan hon går i ringen mm mm. sen går alla hem och äter sill och potatis mmti llsammans med dem man umgås med eller så dukas långbordet och alla äter tillsammans, därefter barnlekar och sen vuxenlekar femkamp kasta pil med boxhandsar, gå på styltor, slå in spik på snabbaste tid. stapla vedträn mm mm.Kaffe och tårta.Groggarnas glada tid, dans och nattamat!
Under några år när familjen bodde i Norrland var det ännu mer och Midsommar bara bekräftades eftersom det inte var mörkt på hela midsommarnatten. Under åren som gått så är midsommar bara så underbar men en dag befann jag mig nyskild i Göteborg och hade inga rötter kvar i den midsommartraditionen. Suck suck suck!Första sommaren tillbringade jag med en fd väninna på LISEBERG! Antiklimax! Sill och potatis vid köksbordet och tidigt sänggående.
Tack och lov är det längesen och jag har återfått min midsommar som numera firas uppe i stugan i norra Bohuslän tillsammans med många goda vänner, flera saknades tyvärr iår bl. pga sjukdom.
Iår hade jag lovat mannen i mitt liv en varm midsommarafton utan regn och storm och när han frågade om jag kunde ge honom bankgaranti på detta svarade jag "Självklart"!
Förra midsommaren hade vi spikat upp ett partytält på altanen och där satt vi skyddade från regn och blåst men tipspromenaden fick vi ta inomhus. 5: frågan av 10 satt inne i bastun där Mannen delade ut piccoloflaskor med mousserande vin och öl eftersom vi planerade att ha ett vattenhål efter 2 km vandring ute! (partytältet lyfte på egen hand i midsommardagens blåst)
Nåja denna midsommarafton började inte så bra vädermässigt men skam den som sviker ett löfte det var bara att tänka positivt! Skrubba potatis, skära matjesill, laga Jansson, ansjovisröra , laxsnurror, kyla öl, snaps vin och punch, baka minipizzor, ostgodiskakor och tunnbrödrullar till midsommarbålen,jordgubbstårtor duka förbereda tipspromenad längs hälsoslingan, förbereda den senare femkampen och den ännu senare ekivoka tävlingen samt plocka en midsommarbukett, björkslyt som vi brukar ha runt altan skippar vi iår och ute regnar det och regnar dessutom blåser det ca 15 sekundermeter hela havet är fullt av vita gäss!


Två timmar innan vännerna anländer klarnar det upp och mina små besparingar på banken är nästan räddade, blå himmel sol och nu 18 sekundmeter!!!!! Sitta ute ? njae på frukosstaltanen är de inte så blåsigt men........Kompromiss midsommarbål och tipspromenad ute och sill och potatis inne!Femkamp ute och ostbricka inne ! Ekivoka tävlingen inne och så även kaffe och jordgubbstårta samt groggarnas glada tid! Dans hoppar vi över åldern och skavankerna tar ut sin rätt njae egentligen handlar det nog om utrymmet.

OK en dans då, ute då!

Återigen en härlig midsommarfest!Många glada skratt, sånger och lekar! Några har stark tävlingsinstinkt meda andra tar lätt på regler, det hettar till ibland i hemgjord krockettävling vilket höjer den goda stämningen ytterligare.Att se damerna stoppa in den ena marscmallowsen i munnen efter den andra (i den kivoka tävlingen) och mellan varje säga ubbabubba ubbabubba, för att tävla om vem som får in mest eller se de lätt dragna herrarna blåsa tuggummibubblor för att visa vem som....ja ni anar kanske !

Kvällen blev sen och festen som sig bör mycket lyckat.


Midsommardagen gick i stillhetens tecken för de flesta några av nattgästerna kom inte ens till sängen meda några av de andra gästerna hade födelsekalas med 19 barn och barnbarn nästa dag, undrar hur pigga de var ?

Nu längtar jag redan till att få förbereda de två kommande kräftskivorna! Den ena med alla barn och respektive och den andra med andra goda vänner ! Gud vad jag tycker det är roligt att ställa till med kalas!


























Inga kommentarer: