onsdag 30 januari 2008

lugn och givande dag


fick vi iallafall efter all uppståndelse. Vi tog Monorail till Chinese Town och det både monorail och Chinese town var en upplevesle. Var det med dödsförakt vi tog oss över gatorna i Ho Chi Mihn så var det ingenting mot här för här är hastigheten högre och nästan endast bilar. Hur som helst efter en vild jakt över gatorna så kom vi till Monorailstation och tog oss igenom spärrvakter och äntrade tåget. Spännande att åka tåg i luften må jag säga och fort gick det det snabbaste sättet att ta sig fram här! Mannen i mitt lilv är för j-kla duktig på att snoka rätt på hur lokaltrafiken världen över fungerar och roligt har vi på våra lokalturer.


Värmen och fukten ute är ett gränsfall att klara av det är en lisa att komma in i någon av de storea vauhusen men först var det Chinatown som gällde. Färgrikt doftande både gott exotisk och bedrövligt. Ett myller av folk och varor och prutning gäller! Allt finns att köpa, nu var det inget speciellt vi var på jakt efter men bara för nöjet att få pruta så kom jag hem med diverse onödiga prylar till 40% av det ursprungliga priset! Hela Chinatown var nyårspyntat med röda lyktor och såg så fint ut.





De omtalade varuhusen fick bli nästa anhalt. Taxi till det nyaste Pavion som inom parentes invigs av presidenten imorgon. (styrelseskicket här i Malaysia är lite annorlunda det finns en kung men han har ingen reell makt utan byts ut var fjärde år. Åtta sultaner turas om att vara kung och man röstar sins emellan om vem ska sitta. Presidenten är folkvald och har den rella makten) Efter att ha gått några varv, svalkat ner oss, tittat på badbyxor åt mannen så bestämde vi oss för att gå till avdelningen för restauranger och jisses vilket utbud! Vi hamnade på en japansk lunchresturang där man satt på ena sidan stekbordet och kocken lagade vår mat på den andra!


Priserna i varuhusen låg på samma nivå som hemma men det var lätt att lura sig själv för 1 ringit är 2 kronor ca och med min frånvaro av matematisk förmåga krävde det en hel del tankeverksamhet!:) Det var fascinerande att gå runt i alla de stora lyxiga varuhusen och vi handlade faktiskt också dels ett par tofflor till Mannen
som kommer eller är gjorda i Danmark, samma sort som han köpte i Dubai . De kostar runt tusenlappen skr så jag begriper inte varför han envisas med att köpa dem i en annan världsdel men vi har alla våra böjelser ....eller....jo det är klart min hemlliga böjlse är väskor och etuier i olika storlekar och vad jag ska ha dem till deet vet jag inte! Tror att det är något fråna barndomens värld och barnböcker med hemliga fack, hemliga rum, hemliga lådor äsch inte vet jag men det kliar så gott i själ och hjärta och fingrar naär jag hittar de där små etuierna småväskor som man kan stoppa lappar i, läppstift i, mediciner (nu när åldern börjar ta ut sin rätt alltså) potmonäeri, anteckningsböcker osv osv. En rolig sak hände i det nya varuhuset. medan Mannen köpte tofflor gick jag in i en butik bredvid för att se om jag kunde hitta födesedagspresenter till mina svärdöttrar (låter gammalt men det är de inte unga söta frächa tjejer ) vilket jag gjorde. När jag betalat och fått alla kvitoon 3 A-4 sidor!!!! eftersom jag betalade med kort så fick jag även uppmaningen att visa upp detta för en av varuhusets concierge som fanns på varje våning. Nycket märkligt tyckte vi ska man få nånting till tullen eller vad.....
Hahahaha Det var en specialare eftersom invigningen skulle bli nästa dag! De 500 första som handlade fick en present och jag var dagens andra kund!!!!! Det blev en fin ask med...KINESISKA LYCKOKAKOR!!!!!!! De är med hem och ska stå framme på mitt rum på jobbet (tillsammans med den trebente grodan som jag till slut lyckades hitta .

Varuhusen är som sagt exklusiva men naturligtvis i olika grader och inriktningar det är de europeiska stuket, med sina variabler, alla märken finns Mango, Nike, Adidas, Stadium, Dior, Massi Medotti, Boss , ja allt (vi blev jätteglada när vi i värmen hittade en Hägendaz glassbar!!!!!! Sen finns det asiatiska stuket osv. Vackra är de och stora alla är uppbyggdai atriumform och vackert utsmyckade om det beror på det kommande nyårsfirandet eller inte men det tror jag knappt





På de västerländska varuhusen var utbudet och reklamen artificiell och de österländska lite mer "handgriplig" som på bilden där man gör reklam för målat glas




Kvällen hade vi vikt till att göra en utflykt medi Vings regi som lät trevlig, ett besök i TV-tornet för att få en överblick över staden, ett besök med guidning i ett tempel, middag på malaysiskk resaturang med dansuppvisning från Malysia, Kina och Japan.

Halvsex skulle vi bli hämtade med buss och resten vill vi helst bara glömma ...... vi var aldrig med på utflykten men det kostade oss ändock 200 R / person. DET ÄR FÖRSTA OCH SISTA GÅNGEN VI RESER MED DENNA RESEBYRÅ!!!! Om Vingguiden åtminstone hade varit trevlig, serviceminded och inlyssnande men detta kunde hon inte ens stava till! Nåväl ett brev är redan skrivet till Vings Huvudkontor i Sverige med kopia till KO.
Som sagt regnet öste ner åska blixt och dunder,så kvällen ägnades åt en tur med Monorail till några av våra resekamrater på ett annat hotell och en trevlig stund i deras bar med åtföljande middag!

Det var sen skönt att krypa ner i en skön säng med väldoftande lakan i ett trevligt rum och ha en vacker vy framför ögonen när sömntåget kom !

En skön känsla att vakna i ett trevligt rum med väldoftande lakan och en fascinerande vy framförögonen.





Tvillingtornen som de såg ut i dagsljus nerifrån gatan.



Nästa dag var en lugn och skön dag fm tillbringade vi med att strosa runt och eftermidagen vid hotellets pool. Under förmiddagen på vår rundvandring så kom vi till en leksaksaffär i ett varuhus och Mannen som har sitt barnasinne intakt blev helt uppslukad av alla radiostyrda bilar och helikoptrar! Han manövrerade och körde och lyckades med konsstycket att få iväg en helikopter över en vägg och in på andra sidan av affären! Detta ordnades dock av de skrattandeexpediterna! Jag ska be att få en sån där sa Mannen (på engelska förstås) Vad i jösse namn ska du med en radiostyrd helikopter replikerade jag och tänkte att nu har åldern gått över i barndom! Men jag kom på skam jag borde ju förstått! Mannen i mitt liv har ett så stort hjärta !
"Den ska ju M ha förstås,förstår du väl. han är ju precis i den åldern när det är jätteroligt med sånt här!" M är en go liten kille som är barn till en av våra svärsöner och som vi inte har träffat än men ser fram emot att få träffa snart!
På kvällen bjöd Mannen mig, B och L-G på Japansk restaurang och någonting som hette Teppanyaki. Det började med rå fisk av alla de olika sorter som vi doppade i soya och wambasi och sköjde ner med japanskt öl/minerlavatten (för mig) och varm sake. Sen blev det tigerräkor, pilgrimsmusslor och ostron inlindade i stekt ägg som stektes av kocken vid stekbordet där vi satt, efter detta kom skivad stekt lax sen skivad stekt Kobebiff , stekt ris, sauterade gröönsaker, misousoppa, och frukt+ glass. Jisses vad mätta vi blev och så gott det var!!!!!

Vi somnade mätta och belåtna !

Resan har vari med några få undantag en helt fantastisk upplevelse!

Visserligen har vi sagt det varje gång vi varit ute i världen men varje gång är en ny upplevelse och med de andra i bakfickan är möjligeheterna att se ännu mera detaljer större!

Får se vart vi åker nästa gång !

Inte till Kuala Lumpur iallafall men tillbaka till Saigon och Vietnam blir det fler gånger!

Närmaste resan går nog till New Yourk för att fira någons jämna födelsedag men sen har vi börjat kika på Argentina och Rio del a Plaza!
Vi är härligt utvilade och berikade på upplevelser och mycket tacksamma att vi har möjlighet att förverkliga våra resedrömmar!!!!!!!!





Inga kommentarer: